Home
Info
Gastenboek
News
Fotos
Muziek
Clientes
home
info
gastenboek
news
fotos
muziek
relaties
             

INTRUMENTEN

De intrumenten die we gebruiken voor onze optreden bestaat uit:

Snaren Instrumenten: Charango uit de Andes,Cuatro uit Venezuela, vihuela en jaranas uit Mexico, tiple uit Colombia, guitaar en bas.

Wind Intrumenten: Diversen soorten van fluiten uit de Andes en México: Antarita, Antara, Rondador, Malta, Zanca, Pinquillo, Quenilla, Quena, Quenachos.

Percusie instrumenten: Maracas, Guiro, Bongos, Cajón Peruano, Bombo , en diverse percusie instruemtnen.

 

MUSICI

De groep bestaat uit vier muzikanten, voor sommige optredens nodigen we uit een extra muzikant om onze groep te versterken.

 

Fernando Lobato (Ecuador)

vocaal, guitarra, charango, tiple, cuatro, bajo.

Fernando Lobato werd in Ecuador geboren, waar hij op 14 jarige leeftijd zijn muzikale carrière als professioneel zanger-gitarist begon. Hij studeerde muziek aan het "Jose Maria Rodriguez"conservatorium van Cuenca in Ecuador.

Hij formeerde diverse groepen en speelde in orkesten van naam. Met zijn band "Dynastia"oogstte hij vooral nationaal veel succes. Gedurende deze tijd deelde hij het podium met gerenommeerde latijns-amerikaanse artiesten.

In 1989 is hij naar Europa gekomen om hier zijn muzikale talent te presenteren op diverse festivals en optredens in o.a. Nederland, Duitsland, België, Spanje. Ondertussen heeft hij zich nog verder gespecialiseerd door privé-lessen te nemen in zang en gitaar van grootmeesters als John Filmore (flamenco) en Pere Soto (jazz).

In 1996 verscheen zijn debuut-cd "Fernando Lobato. con Sabor Latino". Hierop zijn klassieke latijns-amerikaanse en Spaanse thema's als "Guantanamera", "Besame mucho" en "Cuando calienta el sol" te beluisteren. Gedurende zijn lange muzikale carrière heeft Fernando ook deel uit gemaakt van verschillende muziekgroepen met wie hij in verschillende landen optreedt. Bovendien geeft hij Zuid-Amerikaanse gitaarles.

 

Rafael Guel Frías (Mexico)

vocal, quena, zampoña, rondador, antara, charango, cuatro, vihuela, jarana.

Werd in Zacatecas, Mexico geboren, wart hij op 16 jaar leeftijd traditionele muziek uit Latijns Amerika begon te studeren op zelf wijze. Daarna volg hij muziek studiesop de Escuela libre de Música en Escuela Ollin Yoliztli in Mexico.

In1977 richt hij op de groep "Coihue ». In 1981 is hij medeoprichter van de miembro groep « Mapu ».In 1983 deed hij diverse onderzoeken met de indiaanse bevolking uit Chiapas enxaca waar hij heeft zich ontwikkeld zijn kennis over de etnische muziek uit Mexico.In 1984 reis hij naar Europa met de groep Mapu om verschillende concerten en pedagogische optreden uit te voeren op Universiteiten en scholen op diverse provincies van Spanje.Met deze groep treden ook op radio en televisie programma's en op diverse festivals in Europa. In 1985 reis hij naar Nederland met de groep "Mapu ».om hier op te treden.. Vanaf dit jaar vervjijft hij hier en richt hij op zijn duo « Cuahutli ». Vanaf 1990 tot 2002 spelt hij samen met de mariachi « Tierra Caliente ».

Diverse opname's Mapu : « .con la verdad del pueblo  la eternida del canto » (1983), Mapu « Latinoamerica » (1985), Instrumentos de cuerdas latinoamericanos (1988), Maria de Lourdes en Holanda (1990), Tierra Caliente Mestiza (1992), Grupo Condor « Raramuri » (1995) - Obsidiana- Ceiba « Intuición » ( 1999), Zapukai « Son de los Diablos » (2002), Annet Saatrube Trio (2003)

 

Jose Luis Fuentes (Mexico)

vocal, gitarra, charango, quena, jarana, vihuela.

Werd in Oxaca México geboren. Hij is op jonge leeftijd verschillende muziek instrumenten te spelen. Met een van zijn eerste groepen "Tinu" spelde hij concerten op universiteiten en culturele centra. Hij heeft in samenwerking met de Universiteit Benito Juarez van Oaxaca verschillende onderzoeken op het gebied van folklore op de indiaanse bevolking van Oaxaca. Hij is verschillende opgetreden op verschillende festivals in Mexico. In 1980 reis hij naar Francia en Suiza met een waar hij treed op als solist. In 1985 kom hij weer naar Europa voor optredens als muzikant van de groep Mapu. Vanaf 1986 vervjijf hij in Nederland en rijt hij de groep Cuahutli. Vanf 1990 spelt hij met de mariachi "Tierra Caliente".

 

Paúl Lovato (Ecuador)

vocal, guitarra, bombo, bongos, maracas y percusie in het algemmen.

Werd in Cuenca Ecuador geboren, hij ging vanaf jonge leeftijd spelen vooral percussie instrumenten. Later begon hij gitaar leren spelen met zelf studie. In 1995 komt hij naar Europa waar hij treedt op als solist in diverse evenementen. Gedurende deze tijd spel hij ook met diverse groepen. In 1997 spel hij met Sabor Latino groep met wie hij op verschillende festivals en concerten heeft gespeld in Nederland, Duistland en ook op andere landen.

 

Gast Muzikant

Lincoln Almada (paraguay)

Paraguayaanse harp

Lincoln werd geboren in 1958 in San Lorenzo, Paraguay, waar hij op tienjarige leeftijd begon met zijn harpstudies. In 1979 verhuisde hij naar Parijs, waar hij muziektheorie studeerde aan het Conservatorium Cesar Franck. Sinds 1985 is hij woonachtig in Amsterdam. Door eigen onderzoek is Almada er in geslaagd oude speeltechnieken te redden die bijna verloren waren gegaan door het ontbreken van een standaard methode voor de Paraguayaan Almada's toewijding is onuitputtelijk en zijn betrokkenheid kent geen grenzen. Hij heeft ook nieuwe technieken ontdekt waardoor hij in staat is alle mogelijkheden van de Paraguayaanse harp ten volle te benutten en mede daardoor een duidelijke eigen stijl te bereiken. Naast de muziek uit zijn geboorteland speelt hij muziek uit het gehele Guarani-gebied (Noord-Oost Argentinië, Zuid-West Brazilië en Paraguay) en uit andere Latijn-Amerikaanse landen; met name uit die landen waar de harp populair is zoals Colombia, Venezuela en Mexico.

Kort Geschiedenis van de Paraguayaanse Harp

Toen in het kielzog van Montezuma de missionarissen voet aan land zetten in Zuid-Amerika, brachten ze niet alleen de bijbels mee. Een enkeling voorzag de lange, stille avonden die zouden doen verlangen naar de Oude Wereld, met de vertrouwde kunst, literatuur en muziek. Op enkele missies in Paraguay dook de harp op. Mogelijk maakte dit instrument meer indruk op de inheemse bevolking dan de wonderlijke verhalen van de bijbel. In de loop der jaren gingen de Indianen de harp meer en meer als een instrument van henzelf beschouwen en begonnen ze het zelf te bouwen. Ze maakten het lichter, met minder snaren, zonder voetpedaal. De Paraguayaanse harp betoverde de bevolking in de uitgestrekte graslanden en wouden en verspreidde zich over Latijns Amerika. Er ontwikkelde zich een veelheid aan regionale varianten en speelstijlen. Veel van de variaties op deze harp uit Paraguay zijn ook weer verloren gegaan.

TerugTerug